چگونگی تمیز کردن محافظ تشک

محصولات مرتبط

چگونگی تمیز کردن محافظ تشک

محافظ تشک چند لایه اضافه از جنس نرم هستند که روی تشک و زیر ملافه ها قرار می گیرند. پدهای محافظ می توانند برای تشک ها پشتیبانی بیشتری فراهم کنند، همچنین راحتی آن را بیشتر کرده و به عنوان یک لایه اضافه برای محافظت از تشک ها عمل کنند.
از آنجایی که معمولا ملافه ها در معرض مواد شستشو قرار می گیرند، تمیز کردن این پدها از طریق ماشین های لباسشوئی توصیه نمی شود. پدهای محافظ بسیار حساس تر از سایر کالاهای مربوط به خواب هستند و شستشوی آنها از طریق ماشین های لباسشوئی می تواند به سرعت آنها را از بین ببرد.
در کل ماشین های لباسشویی برای اکثر پدهای محافظ مناسب و قابل استفاده نیستند از این رو ما شما را با چگونگی مراقبت از پدها برای تمیز نگه داشتن آنها آشنا می کنیم

علائمی که برای تمیز کردن محافظ تشک نیاز دارید

بو بسیاری از مارک های تشک مموری فوم با نام تجاری جدید که از مواد مصنوعی ساخته می شوند در ابتدا بویی بوجود می آورند که معمولاً در حدود یک روز برای برطرف شدن به هوا نیاز دارد. این نوع بو کاملاً طبیعی است و می تواند شبیه به بوی “ماشین نو” باشد.
بوهای دیگر چون عرق،ادرار یا مواد غذایی نشانه این است که باید پد محافظ تشک تمیز شود. بوی کپک زدگی می تواند نشانه جدی تری باشد و قطعا نیاز به تعویض دارد. در این حالت حتما باید از شر پد خلاص شده و بدنبال پد محافظ نو باشید.

پارگی و اتفاقات

محافظ تشک بهتر است همیشه تمیز و خشک نگه داشته شود. لکه های روغن  و مایعات می توانند از روی محافظ به داخل تشک نفوذ کرده و از راه های مختلف آسیب وارد کنند. باید دقت کرده و از این اتفاقات جلوگیری کنید.

لکه ها یا تغییرات رنگ

وجود لکه ها بر روی محافظ نشانه بارز آن هستند که پد تشک نیاز به تمیز کردن دارد. اگر روی محافظ تشک خود متوجه لکه جدیدی شدید سعی کنید از آن مراقبت بیشتری کنید چون تکه های بزرگ تغییر رنگ می توانند به دلایل مختلف بر روی پد ایجاد شوند.
محافظ تشک می توانند بعد از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید هم کم کم از بین برود اما تغییر رنگ پدها می تواند از طریق مایعاتی که بر آن وارد شده است باشد، آب، عرق تن یا چیز دیگر که باید تمیز شود.

نحوه تمیز کردن پدهای محافظ تشک

انواع مختلف محافظ تشک به شیوه های مختلف نیاز به مراقبت دارند. به عنوان پیش فرض همیشه سعی کنید بهترین شیوه را برای پاکیزگی پد محافظ خود دنبال کنید.
محافظ تشک نیاز به تمیزی مکرر ندارد چون خود آنها شبیه به تشک از طریق ملافه ها محافظت می شوند. نگهداری و نظافت منظم معمولا همان چیزی است که شما نیاز دارید و از آنجایی  که تمیز کردن لکه ها دشوار است جلوگیری از نمایش آنها بر روی پد بسیار مهم است.

روش عمومی تمیز کردن محافظ تشک به شرح زیر است:

محافظ تشک را آماده کنید.
تمام ملافه های خواب را از روی تخت جدا کرده و آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید.

پد را با دقت بررسی کنید.
به دنبال هرگونه لکه،  بوی نامطبوع و یا نشانه های سایش و پارگی باشید.

لکه ها و بوها را برطرف کنید

لکه های روی محافظ تشک را میتوان در بیشتر قسمت ها تمیز کرد. روی لکه ها را یک محلول تمیز کننده اسپری کنید و به آرامی آن نقطه ا بمالید. سپس مایع روی لکه را با دستمال تمیز خشک کنید. این  کار را چند بار انجام دهید تا لکه از بین برود.
بوهایی که به دلایل کاملا طبیعی مانند عرق بدن بوجود می آیند،  می توانند با جوش شیرین برطرف شوند. ممکن است بوهایی که از طریق لکه های غذا یا از این قبیل بر روی پد مانده اند نیاز به شستشوی ملایم داشته باشند. فقط دقت کنید بعد از شستشو محافظ را مقابل نور قرار داده تا به طور منظم  هوا در آن جریان داشته باشد.
زمانیکه قرار است محافظ و سایر ملافه ها را بشویید دقت کنید که جداگانه این کار را انجام دهید. در این مقاله روش های عالی برای برطرف کردن لکه ها و بوهای روی محافظ تشک تهیه شده است.

هوای خشک

در صورت امکان محافظ را در محلی با تهویه مناسب و البته آفتابی آویزان کنید. هرگز محافظ را زمانیکه به درستی خشک نشده  روی تشک نکشید. باید کاملا خشک شوند تا به تشک آسیبی نرسد.
لازم به ذکر است برخی از محافظ هی تشک از جنس پشم یا پنبه تهیه شده اند و از حالت استاندارد خارج هستند، شما این گونه پدها را می توانید در خانه و در ماشین لباسشوئی شستشو دهید.

محافظ تشک پشمی
بسیاری از محافظ ها پشمی بوده و قابل شستشو در ماشین هستند. اما در ابتدا دستورالعمل شستشو برای مراقبت بیشتر این پدها را بررسی کنید. شستن پشم تنها با آب سرد انجام می شود.  از دورکند ماشین لباسشوئی برای شستن محافظ استفاده کرده و ترجیحا از صابون برای پاکیزه شدن آن استفاده کنید.
زمانیکه که شستشو به پایان رسید از خشک کن استفاده نکنید در عوض پد را روی  قفسه خشک کن یا آویز قرار دهید. اجازه دهید که این محافظ تقریبا یک روز در معرض نور خورشید قرار بگیرد و از این طریق خشک شود.

محافظ تشک خود را تازه نگه دارید.
تمیز نگه داشتن  یک محافظ تشک تا حد زیادی به درست نگهداری از آن دارد.

منظم تمیز کردن و نگهداری
عادت کنید که مرتبا لکه ها و بوهای روی محافظ تشک را برطرف کنید. قاعده کلی این است که هر هفته آن را چک کنید تا اگر  با لکه ای روبرو شدید سریع آن را از بین ببرید.

محافظ تشک را در معرض هوای آزاد  قرار دهید.
به طور منظم این کار را انجام داده و محافظ را مقابل خورشید و هوای تازه قرار دهید. با این کار  محافظ تشک  شما با طراوت و خوشبو می ماند. هر زمان که آن را می شوئید، حتما چند ساعتی مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. اجازه دهید که هوا کاملا در محافظ شما جریان داشته باشد. همچنین قرار دادن آن در معرض نور خورشید بوهای نامطبوع  محافظ شما را از بین برده و به شما کمک می کند.

از محافظ تشک خود مراقبت کنید.
مقابله با آلودگی در محافظ تشک به مراتب دشوار تر از سایر ملافه ها و کالاهای خواب است. حتی هنگام شستن ملافه ها از قرار دادن یک محافظ تشک برروی تشک خودداری کنید. این کار باعث می شود که محافظ تشک شما آسیب بیشتری دیده و برطرف و هزینه برای جابه جایی آن به طول بیانجامد.
حتما روی محافظ تشک از ملافه یا روتختی استفاده کنید تا در طولانی شدن عمر آن کمک کرده باشید. روتختی های بسیاری موجود است که می توانید برای مقابله با آسیب دیدگی محافظ آنها را تهیه کنید.
همچنین روکش برای محافظ تشک می تواند از ریختن مایعات و آلوده شدن و لکه شدن سریع جلوگیری کند.
اگر از آن دسته افراد  هستید  که هنگام خواب عرق می کنند، به دنبال راه هایی باشید که از تعریق بدن شما جلوگیری کرده  یا تاثیر آن بر روی محافظ را کاهش دهد. عرق بیش ازحد می تواند خیلی سریع از ملافه و محافظ تشک عبور کرده و کاملا واضح لکه های تیره و آلودگی روی تشک شما  ایجاد کند.
انواع خاصی از ملافه هایی که به راحتی هوا از آنها جریان پیدا می کند وجود دارند  که می توانند عرق  بدن شما را کاهش داده  از رسیدن آنها به محافظ جلوگیری کنند.

تمیز کردن لکه ها، مایعات و بوها

لکه ها، مایعات و بوها سه مورد اصلی هستند  که در صورت نبودن آنها محافظ تشک شما پاکیزه است.

چگونگی تمیز کردن تشک

روش تمیز کردن مایعات از محافظ تشک

تمیز کردن لکه ها
محافظ های تشک ظریف هستند و لکه ها می توانند به سرعت طول عمر محافظ شما را کاهش دهند.

محلول اسپری: یک  بطری اسپری خالی را بردارید و آن را با مواد شوینده ملایم و آب پر کنید.  استفاده از سرکه سفید به جای محلول های شوینده می تواند به از بین بردن بو کمک کند اما ممکن است رایحه ای از سرکه چند روزی روی محافظ تشک شما باقی بماند. محلول را با آب مخلوط کرده و بر روی لکه ها اسپری کنید. لکه را به آرامی با دستانتان  فشار دهید. این کار  را چند بار تکرار کنید تا لکه از بین برود. مسواک هم گزینه خوبی است که میتواند آن را روی محل اسپری شده به صورت فرچه کوچک بشویید. سپس با دستمال خشک آن را تمیز کنید.

جوش شیرین: از محلول جوش شیرین برای از بین بردن لکه ها استفاده  می شود. ابتدا جوش شیرین را با آب در یک ظرف مخلوط کنید. سپس محلول را با کمک  یک حوله به آرامی روی لکه ها بمالید.. اجازه دهید که محلول یکساعت روی لکه ها باقی بماند.

مصرف مایعات را کنترل کنید.
ریختن مایعات بر رووی محافظ تشک یه فرایند چند مرحله ایست. تا حد ممکن سعی کنید از مصرف مایعات بر روی تشک خودداری کنید.
اگر این اتفاق رخ داد و مایع ریخته شده لکه یا بو ایجاد کرد سریع آن نقطه را با محلول اسپری کرده و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
در نظر داشته باشید که برای هر محافظ تشک به یک ملافه یا محافظ پارچه ای دیگر نیاز دارید و باید آن را بپوشانید.

از بین بردن بوها

هوای آزاد: بعضی از بوها به صورت کاملا عمیق وارد محافظ ها نشده اند و با قرار دادن آنها در مقابل نور و هوای آزاد، برطرف می شوند. سعی کنید ملافه را از محافظ جدا کرده و سپس آن را در محلی تمیز با تهویه مناسب  آویزان کنید. در صورت امکان محافظ تشک را  در معرض نور خورشید قرار دهید تا به از بین بردن بوها کمک کند. دقت کنید که تهویه مناسب اتاق خواب شما میتواند مانع از وجود هر گونه بو شود.

جوش شیرین:  پودر جوش شیرین هم می تواند برای مقابله با بوها استفاده شود کافیست ملافه ها را از روی محافظ تشک بردارید.  سپس پودر جوش شیرین را روی محافظ با کمک قاشق بپاشید. باید دقت داشته باشید که جوش شیرین 24ساعت روی محافظ تشک شما بماند.

چه زمانی به جای تمیز کردن محافظ تشک باید آن را تعویض کنید

نشانه های ساییدگی و پارگی: سوراخ ها، پارگی و یا کهنه شدن نشانه بارزی برای تعویض و ججایگزین کردن محافظ تشک نو است.

بوهای نامطبوع و برطرف نشدنی: بوهایی که بعد از چندین بار تلاش و با استفاده از روش هایی که در بالا گفتیم همچنان باقی مانده اند ممکن است علامتی باشد که نشان دهد دیگر عمر محافظ شما تمام شده است. شاید این بو ناشی از کپک زدگی در لایه داخلی محافظ باشد پس دقت کنید تا این کپک  به تشک نرسیده سریع از شر آن خلاص شوید. همچنین خوابیدن بر روی کپک می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد و این کپک ها ممکن است سریع به تشک و دیگر ملافه ها نفوذ کرده و کار را سخت تر کنند. بیرون انداختن محافظ تشک قطعا ضرر کمتری به نسبت کل تخت خواب شما دارد پس بدون درنگ محافظ را نابود  کنید.

مواد محافظ تشک نازک شده باشند: نازک شدن محافظ های تشک بسیار متداول است. با خوابیدن بر روی آن به مرور زمان خراب شده و نازک می شوند.  قبل از آنکه محافظ خیلی نازک شده و به هدف مورد نظرش برسد یک محافظ نوجایگزین کنید.

نمیز کردن های مکرر موثر نباشد: با گذشت زمان و استفاده،  محافظ ها کثیف خواهند شد. اگر لکه ها  بوها بعد از تمیز کردن و حتی شستشو بی تاثیر به نظر برسند قطعا زمان تعویض فرا رسیده است. زمانیکه لکه های عمیق بر روی محافظ تشک نمایان شد و با شستشو و دیگر مراحل از بین نرفت، زمان آن رسیده که دور انداخته شده و مورد جدید خریداری شود.

چگونه محافظ تشک ما عمر طولانی داشته باشد
به طور کلی یک محافظ تشک با کیفیت می تواند تقریبا می تواند  نیمی از طول عمر یک تشک باشد. محافظ های بدون کیفیت تقریبا یک تا دوسال  دوام می آورند.
طول عمر یک محافظ تشک بسته به کیفیت و دوام مواد تشکیل دهنده آن و نحوه استفاده در زندگی روزمره ما و همین طور چگونگی نگهداری آن متفاوت خواهد بود.

خرید محافظ با کیفیت و با دوام
موادی که تشکیل دهنده یک محافظ باشند قطعا دوام آن را هم تعیین می کنند. به طور کلی محافظ های ساخته شده از مواد ضخیم مانند پشم، از دوام بالاتری نسیت به سایر محافظ ها برخوردارند و ماندگاری بیشتری هم دارند. در حالیکه محافظ های ساخته شده از پر شکننده تر بوده و دوامکمتری نسبت به پشم دارند و احتمالا سریعتر از حد معمول خراب می شوند.

اگرازمحافظ فوم استفاده می  کنید سعی کنید مدل ضخیف تر آن با تراکم بالا خریداری کنید. فوم های ضخیم دیر تر خراب شده و عمر طولانی تری نسبت به نازک ها دارند.

از آنجایی که محافظ تشک می تواند به سالم ماندن تشک شما کمک کند به جای اینکه مجبور به تعویض تشک شوید حتما یک محافظ خوب و با کیفیت خریداری کنید. برای مداوم بودن حتما به کیفیت بالا و همچنین رتبه بالای محافظ توجه کرده و از برندهای سرشناس در این زمینه خریداری کنید.

فعالیت و ارتباط مستقیم خود را با محافظ تشک کاهش دهید
استفاده از تختخواب تنها برای خوابیدن، خود به تنهایی یکی از بهترین راه ها برای کاهش ساییدگی و پاره شدن محافظ تشک شماست. سعی کنید از فعالیت های اضافه بر روی تختخواب و بر روی محافظ تشک خودداری کنید.
حتما در نظر داشته باشید که همیشه به جز استفاده از محافظ تشک از ملافه بر روی محافظ تشک خود نیز استفاده کنید. زیرا وجود لایه های اضافی بیشتر از خطرات و اتفاقات جلوگیری می کند. تمیز کردن تشک قطعا دشوار تر از  تمیز کردن ملافه و  محافظ تشک است.

محافظ تشک خود را مرتبا تمیز کنید
تمیز کردن و درست نگهداری کردن یک از کارهایی است که می تواند بر طول عمر محافظ تشک شما تاثیر بگذارد.  به لکه ها و بوهای محافظ تشک رسیدگی کنید و برای جلوگیری از قارچ و کپک حتما برای مدت زمان کوتاه محافظ را مقابل آفتاب و جایی که هوا جریان دارد آویزان کنید تا آلودگی ها از بین برود.

نتیجه

استفاده از ماشین لباسشوئی برای  تمیز کردن محافظ های تشک به ویژه اگر جنس آنها از فوم باشد توصیه نمی شود زیرا به سرعت پوسته پوسته شده و از بین می روند. کشیدنجاروبرقی، تمیز کردن لکه ها و برطرف کردن بوی نامطبوع از روی محافظ ها  همان چیزی است که برای نگهداری یک محافظ تشک لازم است.
بخش کلی کار برای تمیز کردن و نظافت محافظ تشک در واقع تمیز کردن خود محافظ نیست. محافظتف