چقدر بخوابیم بهتر است ؟

محصولات مرتبط

چقدر بخوابیم بهتر است ؟

همیشه این سوال ذهن انسان را به خود مشغول می کند که چقدر بخوابیم ؟

چه میزان خوابیدن برای بدن ما لازم است؟

آیا همه نیاز به 8 ساعت خواب دارند؟

برای فهمیدن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید

شاید شما هم جزو افرادی باشید که از طرف خانواده و دوستانتان به کم‌خوابی یا پرخوابی متهم می‌شوید. شاید هم واقعا با مشکل بی‌خوابی روبرو هستید. اما خواب کافی چند ساعت است؟ همیشه به ما گفته‌اند که شب‌ها باید ۸ ساعت بخوابید، اما این میزان خواب یک میانگین است و ممکن است بهترین میزان خواب برای همه نباشد. برخی از افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند و برخی دیگر با کمتر خوابیدن بهتر هستند. نیاز ما به خواب ممکن است در طول عمر و در سنین مختلف تغییر کند. بنابراین جمله تکراری «هر شب ۸ ساعت بخوابید» چیزی بیش از یک کلیشه نیست. برای تنظیم خواب باید نیاز شخص خود را در نظر بگیرید و یک الگوی صحیح برای خود پیدا کنید.

کم‌خوابی و پرخوابی طبیعی

هر فردی به میزانی از خواب احتیاج دارد که توسط اطلاعات ژن‌ها یا ژنتیک او مشخص می‌شود. این نیاز مطابق با میزان خوابی است که بدن برای این که ما سرحال و سرزنده بیدار شویم احتیاج دارد. تفاوت میان افراد کم‌خواب و پرخواب در میزان نیازشان به خواب مشخص می‌شود. میزان نیاز طبیعی به خواب در واقع یک بازه است؛ افرادی کم‌خواب‌ کسانی هستند که کمتر از میانگین این بازه به خواب احتیاج دارند و افراد پرخواب کسانی هستند که بیش‌ از میانگین این بازه زمانی به خواب احتیاج دارند.

تغییر میزان نیاز به خواب در سنین مختلف

تنظیم خواب

میانگین نیاز به خواب در طول سال‌های زندگی هر فرد تغییر می‌کند، خصوصا در دوران کودکی و نوجوانی. با اینکه ۸ ساعت خواب یک میانگین برای میزان خواب در بزرگسالان بالای ۱۸ سال است، اما نیاز به خواب در اشخاص خاص می‌تواند بالاتر و پایین‌‌تر از میانگین باشد. میانگین نیاز به خواب در گروه‌های سنی مختلف به ترتیب زیر است:

  • نوزادی (۳ الی ۱۱ ماه) ۱۴ الی ۱۵ ساعت
  • کودک نوپا (۱۲ الی ۳۵ ماه) ۱۲ الی ۱۴ ساعت
  • سن پیش از مدرسه (۳ الی ۶ سال) ۱۱ الی ۱۳ ساعت
  • سن مدرسه (۶ الی ۱۰ سال) ۱۰ تا ۱۱ ساعت
  • نوجوانی (۱۱ الی ۱۸ سال) ۹.۵ ساعت
  • بزرگسالی میانگین ۸ ساعت
  • سالمندی احتمالا به خواب کمتری احتیاج دارند